ГФ/Артес лібералес

  • ПРО КУРС

  • Курс "Філософські тексти" побудований довкола ключових текстів та понять європейської філософської думки від Платона до сучасності. Студенти матимуть нагоду познайомитися з ідеями античного ідеалізму та стоїцизму, середньовічної релігійної філософії, основами раціональної філософії Нового часу та доволі широкою палітрою сучасної філософії - від екзистенціалізму до аналітичної традиції.


    Завдання курсу:
    - прочитати та дослідити зміст основоположних для європейської історії та культури філософських текстів
    - оволодіти філософською понятійною лексикою
    - розвивати творче та критичне мислення
    - розвивати та скріплювати навики академічного письма


Навчальні плани освітніх програм "Artes Liberales: Історія", "Artes Liberales: Культурологія" та "Artes Liberales: Філологія" передбачають для студентів 2 курсів вказаних програм вивчення дисциплін вільного вибору з пропозиції Artes Liberales (ДВВ AL):
- один ДВВ AL (обсягом 3 кредити ECTS) - у 1 (осінньому) семестрі та
- один ДВВ AL (обсягом 3 кредити ECTS) - у 2 (весняному) семестрі.
На цій сторінці студенти 1 курсів бакалаврських програм Гуманітарного факультету "Artes Liberales: Історія", "Artes Liberales: Культурологія" та "Artes Liberales: Філологія" мають нагоду ознайомитися із пропозицією ДВВ AL для вибору та вивчення на 2 курсі у 2024/25 навчальному році.

Курс передбачає ґрунтовне ознайомлення з проблемами перекладу сучасного тексту латинською мовою, специфіку якого визначає наявність у тексті сучасної безеквівалентної лексики, яка зумовлена великим проміжком часу, що розділяє періоди функціонування двох мов.

Історії фотографії – курс лекцій з історії фотографічного мистецтва від перших експериментів у 1820-х роках до сьогодні. Що таке фотографія? Художній засіб, технологія, культурна практика, соціальний інструмент? Історія фотографії позбавлена єдності, тому в рамках курсу пропонується розглянути багато історій фотографії, акцентуючи увагу на окремих зображеннях та їхніх авторках. Курс пропонує своєрідну подорож у часі, мета якої спробувати окреслити роль, яку фотографія відіграє в нашому житті. Курс включатиме зустрічі з фотографами та фотографинями, відвідування фотовиставок. Окрім знайомства з історією фотографії, курс передбачає набуття практичних навичок, які готують до творчої роботи.

Завдання курсу: 

  • навчити дивитися на фотографічні зображення в перспективі історії фотографії; 
  • залучити до відвідування фотовиставок, дискусій з сучасними фотографами, роботі в групах; 
  • навчитись “читати” фотографію, поняття “конструювання” образу; 
  • розвинути навички вербалізувати власне бачення, аналізувати контекст та викладати думки;
  • рефлексувати та проблематизувати фотографію як культурну практику. 

Мета та цілі курсу 

  • мета курсу - дослідити явище фотографії як мистецьку форму, технологію та соціокультурну практику;
  • ознайомитись з теорією та критикою фотографії;
  • окреслити зміни, які фотографія принесла в культуру та історію інших видів мистецтва;
  • навчитися аналізувати зображення та інтерпретувати фотографії;
  • спробувати сконструювати розповідь за допомогою фотографічних зображень. 

Формат навчання: 2 год в тиждень; 30 год аудиторних (10 лекцій, 5 семінарів), 90 самостійних (відвідування виставок, участь у дискусіях з запрошеними дослідниками та дослідницями).


Список джерел:

  1. Джеффрі Бетчен. Зародження фотографії
  2. Сьюзен Зонтаг. Про фотографію
  3. Ролан Барт. Камера Люсіда
  4. Джон Тегг. Тягар Репрезентації
  5. Джордж Бейкер. Розширене поле фотографії
  6. Анрі-Картьє Брессон. Інтерв’ю та розмови (1951-1998)
  7. Онлайн-курс Seeing Through Photographs (https://www.coursera.org/learn/photography)
  8. Онлайн-курс Др. Богдана Шумиловича "Як розуміти і читати візуальні медіа?" (https://edu.lvivcenter.org/courses/how-to-read-visual-culture/)
  9. Цикл лекцій “Історії фотографії” Олександра Кущенко (


Пропонований курс дає можливість отримати базові знання про особливості, функції, різновиди, основні періоди розвитку театрального мистецтва. Звертатимемось до найважливіших текстів про/для театру, до сучасного театрального словникарства. Дискутуватимемо про те, чим театр є сьогодні, актуалізуватимемо вже набутий особистий глядацький досвід слухачів та розширюватимемо його, переглядаючи та обговорюючи нові вистави й мистецькі події. Окреме місце у навчанні посідають питання практичного характеру, ознайомлення зі специфікою театрально-виробничого процесу, різними театральними професіями та головними засадами аналізу театральної вистави.    

У центрі уваги перебуватимуть соціокультурний феномен театрального мистецтва, теоретичні й практичні аспекти драматургії, театру, перформатики, актуальний театральний процес.

Пропонований курс дає можливість познайомитись із дослідним феноменом, який постав на перетині культурології, соціальної антропології, інтелектуальної історії, біографістики, соціальної психології та низки наук про людину й суспільство. Усі вони намагаються з'ясувати, чому з’являються і ким стають «гидкі каченята», в чому сила «відкритого суспільства», чому «свободу неможливо симулювати» і чому «аніж скаржитися на темряву, краще запалити свічку». Єретики і мученики за віру, диваки і аутсайдери, політв’язні і в’язні сумління, ще багато різних проявів нонконформізму як способу самовираження перебуватимуть у центрі нашої конверсації. В центрі уваги будуть також актуальні дослідницькі підходи до аналізу суспільних процесів довкола феномену інакшості, місця іншування в культурі та ролі «дисидентів» у творенні сучасного і майбутнього.

Ми не знаємо достеменно, яке майбутнє відкриється нашим випускникам, адже невизначеність стає питомою рисою сучасної життєвої ситуації. Тим ціннішими у швидкозмінному глобалізованому  світі стають навики, які допомагають доучуватися і переучуватися, розв'язувати проблеми,  переконливо комунікувати свої ідеї, інтуїції та почуття, зберігати оригінальність та свіжість погляду,  підвищувати власну кваліфікацію, думати про своє думання, ставити перед собою велику мету і осягати її крок за кроком. Усе це і називається  творчим і критичним мисленням.

Творче і критичне мислення не є вродженими навиками, їх також непросто засвоїти в "непрямий" спосіб. Дослідження свідчать, що менше половини дорослого населення планети вміють сфокусовано спостерігати за процесом і результатами свого мислення, додумати ідею чи пояснити, як саме їм вдалося розв'язати певну задачу.

На щастя, критичного мислення можна навчати і навчитися. Тому у вашій університетській програмі є цей курс. Він допоможе вам стати ще успішнішими й осмисленішими у вашому навчанні.